vineri, 9 decembrie 2011

Mirabila sămânţă

Mirabila sămânţă trebuie cultivată

Motto: „Ex nihilo nihil”
Am fost tentat să vin în faţa dumneavoastră şi să mă adresez onoratei asistenţe pentru că dintotdeauna în sufletul meu dascălii mei s-au bucurat de cel mai înalt respect. De la grădiniţă, la şcoala primară, liceu, universitate şi după aceea, nu am uitat nici numele nici figura nici unuia dintre cei care m-au format. Mai cu vorba bună, mai cu nuiaua. După caz.
Dar aici şi acum ne-am reunit mai ales pentru că ne place cultura. Care nu se poate face decât printr-un învăţământ sănătos, bazat pe principiile statuate de iluştrii noştri înaintaşi. De la cei care au întocmit abecedare şi gramatici, până la cei care au înfiinţat şcoli în limba română…
Nu mă pot abţine să-l citez pe un mare savant contemporan, Andrei Marga, care într-o conferinţă ţinută de curând la Universitatea din Oradea a demonstrat că eficienţa procesului de învăţământ depinde de optima proporţionalitate dintre instrucţie şi educaţie: neglijarea laturii educative a învăţământului impietează calitatea instrucţiei..
În acest context, rolul personalităţii didactice care administrează şi împarte cultură este de o importanţă crucială, este esenţa însăşi! Rezultatele foarte bune, pe care şcoala dumneavoastră le obţine cu fiecare promoţie de absolvenţi, dovedeşte pe lângă o netăgăduită profesionalitate şi o dedicaţie de înaltă ţinută.
Acest fapt este de o deosebită importanţă! Cu câteva zile în urmă, am condus pe ultimul drum o mare personalitate orădeană. L-am numit pe universitarul Corneliu Crăciun, dascăl şi asiduu cercetător al istoriei contemporane locale. După funeralii, cei care l-am cunoscut, l-am respecta şi l-am iubit, ne întrebam cine îi va continua nobilul efort ?!
Ei bine, tinerii absolvenţi! Care vor creşte, se vor maturiza şi se vor impune. Dar pentru aceasta trebuie să li se cultive în şcoală atât conştiinţa propriei lor valori, cât şi munca – adesea de Sisif – pe care va trebui să o presteze într-o societate…, (pe care eu o consider alterată).
Închei afirmând că aşa cum nu poate exista libertate fără cultură, nu va exista cultură fără învăţământ. Tot aşa cum nu există nimic fără Dumnezeu!
Dr, Lucian Munteanu
Liceul teoretic Nicolae Jiga, Tinca, vineri 14 octombrie 2011, de Ziua Şcolii

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu